De bästa funktionerna är de som inte märks

Att skriva om bilar kan ha sina utmaningar. Jag fick tips av min kund att göra en film till sociala medier om hästlastbilarnas säkerhetsfunktioner som ABS-bromsar och liknande. 

Hur gör man det?

ABS, farthållare, Antispinn, Hillstart assistance, krockkudde, dubbdäck – ja, moderna bilar har många säkerhetsfunktioner. Men inget av det är unikt. Och kanske inte heller så sexigt att göra film på.

Men.
Reklam måste inte alltid handla om det som är unikt.

Den här kunden har unika säkerhetsdetaljer som skyddar hästarna och räddar liv. Och dessa har vi gjort mycket reklam om. Men nu var det alltså dags att göra en film om något helt icke-unikt.

Då vaknade copywritern i mig. 

Tekniska förkortningar är inte så spännande, särskilt inte om man riktar sig till en icke-teknisk publik. Men de finns där av en anledning. Vad gör de för nytta? Hur känns det att de finns där?

Jag skrev ett manus om dessa osynliga hjältar: Om skyddsänglarna som räddar liv utan att göra väsen av sig. Som döljer sig under förkortningar som ARS, ESP och ABS, Hillstart och dubb. Sånt som stabiliserar, griper tag och stoppar.

Och så vidare.
Och som vanligt fick jag korta ner manuset när filmen skulle göras.
Man har ju trots allt bara några sekunder på sig.

Sugen på mer?

Läs mer i bloggen under Copywriter och Sociala medier

Rulla till toppen